tisdag 9 juli 2013

efter att en lite små-snorkig kommentar ang mitt inaktiva ätande (?) smygit sig in i mitt kommentarsfält känner jag mig någorlunda motiverad att fortsätta min mat-lista.
sagt och gjort;

"Skagenbaguette"
Kanske bör börja med att berätta att jag har en vän som gör en gudomligt god skagenröra och därför kanske har onödigt höga krav. nåväl. blev tyvärr väldigt missnöjd med ovannämnda baguett av lite olika anledningar; 1, var tog räkorna vägen egentligen, egentligen? de som jag lyckades upptäckte simmade ensamt runt i ett hav av röra, 2 för lite rödlök (kanske inte ens ska vara rödlök i en äkta skagenröra, vad vet jag?) 3 kladdfest utan dess like, vet inte något ställe på kroppen där jag INTE hade röra.
Utöver min totala (?) sågning här ovanför så måste jag ändå erkänna att baguetten var ett väldigt trevligt inslag bland resterande karnevalsmat, perfekt mängd mat och en väldigt "fräsch" ide.
skagenbaguetten får därför 3 av 10 limpor.


Stekt sill med potatismås, "inlagd lök", lingonsylt och hovmästarsås
En utav mina favoriter och säkra kort på karnevalsmenyn.
Två ordentliga silla-bitar och potatismosklickar + ovannämnda tillbehör gifte sig finfint och utgjorde en perfekt måltid. Lite småben i sillen men de var så mjuka att man knappt märke dem. Hade även önskat lite mer lingonsylt med det är väl inget att klaga på egentligen. Fin och god panering på sillen också. En rätt som "alltid funkar" och är smidig att äta (viktigt för mig då sittplats inte alltid är möjligt).
Den stekta sillen får därför 9 av 10 limpor.


"Alanya Kebab"
HÄR mina vänner snackar vi om smaksensation utan dess like. Hade inte mycket förväntningar när jag gick förbi kebabståndet mitt emot 261 och såg deras gigantiska och stekplatta med vad som såg ut som lite sorglig kebab. Tji fick jag dock när jag svalt ner min första tugga, saftigare och mer välsmakande kebab var det längesedan jag åt. De steker kebab, grönsaker såsom lök, paprika aubergin m.m på en och samma stekplatta vilket sakapar ett väldigt fint giftemål bland ingredienserna. Det hela serverades i ett pitabröd (kunde även välja att få det som rulle). Kan rekommendera alla att testa på denna ovanliga  (?) men otroligt goda kebab.
Alanya kebab får därför 10 av 10 limpor.

(matresan tuffar vidare och jag har siktet insällt på att testa någon av "balkan-burgarna" härnäst).

2 kommentarer:

  1. Är det omöjligt att spritkonsumtionen före alanyakebaben höjde betyget? Ska du inte ge dig på den i nyktert tillstånd kanske?

    SvaraRadera
  2. Absolut inte omöjlig. Planerar att ge mig på den så snart klockan slår fredag. Karnevals-ätandet får vila nu under veckan, det har mina blodfetter bestämt!

    SvaraRadera